Copy of Projectes interdisciplinars 3r ESO

Els projectes transversals de 3r d’ESO amb activitats cooperatives de l’Institut Pau Clarisu Claris

Els projecte interdisciplinars de 3r d’ESO de l’Institut Pau Claris de Barcelona inclouen els continguts curriculars de les matèries de Biologia, Física i Química, Tecnologia i Socials. Es treballa amb dinàmiques col·laboratives i d’avaluació reguladora.

Els projectes es duen a terme dins la franja horària de projectes, de 2h. seguides, de dilluns a divendres (8h. en total). Les activitats es realitzen amb els dos grups-classe de 3r d’ESO dins d’un mateix espai (les dues aules poden quedar comunicades obrint l’envà plegable que les separa). Tots els alumnes de 3r, doncs, fan les activitats dirigides per tres o quatre professors al mateix temps. L’alumnat està organitzat en grups heterogenis de treball cooperatiu orientats diàriament per processos d’avaluació reguladora. L’aprenentatge és de continguts claus curriculars de les matèries i competències bàsiques tenint en compte les motivacions i les característiques pròpies del grup.

Els projectes són dissenyats per un equip de 5 professors/es de les diferents matèries que participen en la franja de projectes de 8h. setmanals amb disponibilitat d’una hora de coordinació setmanal dins els seu horari. La programació de les activitats del projecte es fa en unitats didàctiques globalitzades que, en ocasions, s’arriben a solapar segons la planificació. La duració del projecte és de mig o d’un trimestre sencer.

Els projectes interdisciplinars de tercer d’ESO tenen per objectiu el treball dels continguts curriculars en unitats didàctiques globalitzades i dinàmiques cooperatives i d’avaluació reguladora. Aquesta organització permet l’aprenentatge més personalitzat, competencial i significatiu tot atenent la diversitat a l’aula.

Referències bibliogràfoques

Pujolàs, Pere; Ramón Lago, José (2011); “EL PROGRAMA CA/AC (Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar) PER ENSENYAR A APRENDRE EN EQUIP Implementació de l’aprenentatge cooperatiu a l’aula”; Universitat de Vic.

Sanmartí, Neus (2010); “AVALUAR PER APRENDRE: L’AVALUACIÓ PER MILLORAR ELS APRENENTATGES DE L’ALUMNAT EN EL MARC DEL CURRÍCULUM PER COMPETÈNCIES”; Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat, Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya.

Visita de l’alumnat de 3ESO al Museu Marítim

Els alumnes de Projectes de 3r d’ESO van realitzar la visita al Museu Marítim. Mentre un grup visitava l’exposició temporal sobre l’evolució de les drassanes de Barcelona, tant a nivell d’edifici com de les tasques que s’hi realitzaven, la influència a nivell comercial i social sobre la Mediterrània i una rèplica de les galeres que s’hi construïen.

En una segona part de la visita, els alumnes van realitzar un taller sobre la mesura de la Terra, i les causes i conseqüències del descobriment d’Amèrica. En petits grups van preparar i explicar diversos aspectes sobre l’època: tipus de mapes i portolans, tipus de vaixells, mètodes de mesura a la mar, nous productes comercials, etc.
Una visita molt interessant i aprofitada, malgrat que el temps i la pluja no van acompanyar.